Mazowsze słynie z wielu produktów tradycyjnych i regionalnych, które wyróżniają się pod względem smaku, zapachu czy sposobu ich przyrządzania. Rynek takich produktów odgrywa coraz większe znaczenie w Polsce i w całej Unii Europejskiej. To, że cieszą się one dużym zainteresowaniem, pokazało bezpłatne szkolenie pn. „Mazowieckie dobre praktyki i tradycje kulinarne – produkty regionalne i tradycyjne“. Wzięło w nim udział blisko 100 osób z ośmiu powiatów województwa mazowieckiego. 

 Szkolenie odbyło się 27 listopada w sali konferencyjnej Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Siedlcach. Na szkolenie przyjechali mieszkańcy powiatów: siedleckiego, łosickiego, mińskiego, węgrowskiego, sokołowskiego, garwolińskiego, ostrowskiego i otwockiego. Byli wśród nich ci, którzy wytwarzają produkty tradycyjne i regionalne, osoby chcące je produkować, pracownicy naukowi, pracownicy siedleckiego oddziału MODR, członkowie KGW, rolnicy, przedsiębiorcy oraz osoby zainteresowane tematyką spotkania, jak też młodzież szkolna i studenci. 

IMG0007

Otwarcia szkolenia dokonali: Marek Czapski – prezes OSM w Siedlcach, Wojciech Radzikowski – prezes Oddziału Mazowieckiego Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego, współwłaściciel piekarni Ratuszowa Radzikowscy w Siedlcach oraz Łukasz Wawryniuk w imieniu prezesa Lokalnej Grupy Działania Ziemi Siedleckiej Huberta Pasiaka. Koordynatorem szkolenia była Karolina Stańska z zarządu PIPRiL Oddział Mazowiecki.

Krzysztof Zaniewski z Departamentu Rolnictwa i Obszarów Wiejskich Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego poprowadził część wprowadzającą. Wyjaśnił różnice między produktami lokalnymi, regionalnymi a tradycyjnymi, a także przedstawił przykłady z terenu Mazowsza. Duże zainteresowanie wzbudziła prezentacja listy produktów tradycyjnych (ok. 140 produktów).

Agnieszka Piętka, zajmująca się serowarstwem, w ciekawy sposób pokazała jak łączy wytwarzanie produktów tradycyjnych z innowacją. Przedstawiła dobre praktyki, omówiła także sposoby na pozyskiwanie środków finansowych w celu rozbudowy serowarni. Drugim ogniwem szkolenia był Rolniczy Handel Detaliczny (RHD). Tu istotę tego tematu w kontekście sprzedaży produktów tradycyjnych prezentował Wiesław Kalicki. Uczestnicy w tej części szkolenia poznali aspekty prawne i podatkowe oraz praktyczne sposoby prowadzenia handlu detalicznego. 

Wszyscy biorący udział w szkoleniu mieli zapewniony katering, na który składały się dania przygotowane z produktów regionalnych i tradycyjnych z całego Mazowsza. Potrawy zostały przygotowane przez Bogusławę Retkowską z Gościńca Goździejewskiego z Kątów Goździejewskich Drugich (gm. Dębe Wielkie).

Produkty dziedzictwa kulinarnego są ważnym elementem oferty turystycznej i agroturystycznej. Są swoistym magnesem przyciągającym do gospodarstw agroturystycznych. Wytwarzanie takich produktów i ich promocja jest też szansą na rozwój regionu. Szkolenie zakończyła długa dyskusja nad najczęściej pojawiającymi się problemami podczas wytwarzania produktów tradycyjnych czy regionalnych. 

Organizatorami szkolenia byli Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie, Lokalna Grupa Działania Ziemi Siedleckiej, Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego – Oddział Mazowiecki oraz OSM Siedlce. Szkolenie zostało sfinansowane ze środków „Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie". 

Patronat medialny nad wydarzeniem sprawowali: Katolickie Radio Podlasie, Regionalny Portal Informacyjny podlasie24.pl, "Echo Katolickie" oraz "Życie Siedleckie".

O szkoleniu czytaj także na: podlasie24.pl, mazowickie.ksow.pl oraz w: "Echo Katolickie" nr 49/2019.

Podsumowanie cyklu szkoleń na: mazowieckie.ksow.pl

IMG00010

IMG0004

Data publiakcji: 27.11.2019